Ben jij ook creatief, georganiseerd en effectief? En heb je het vermeld in je LinkedIn profiel? Je bent niet de enige; het zijn de drie meest gebruikte woorden op LinkedIn. Je beschrijft ermee in ieder geval Hoe je dingen doet. Heb je het ook over het Waarom?
The Why
Alweer een paar jaar terug introduceerde Simon Sinek (te zien op you tube met zijn Ted talk ) zijn Gouden Cirkel met in het middelpunt “Het Waarom”. Zijn stelling is dat je mensen – en werkgevers en opdrachtgevers zijn ook net mensen- boeit, raakt en voor je interesseert door jouw “Waarom” . Pas daarna wordt het voor hen interessant hoe je dingen doet (het “Hoe”) en wat je doet.
Waar je je bed voor uitkomt
Voor het een zet je met plezier al je creativiteit en georganiseerdheid in terwijl je voor iets anders dat niet doet. Waar zit het verschil? Dat zit in het “waarom”; dat gaat niet over wat je wilt bereiken door je acties (zoiets als geld verdienen), maar over wat je drijft, wat wezenlijk van waarde voor je is.
Het verschil
In die 6 miljoen Nederlandse LinkedIn profielen komen veel dezelfde vaardigheden, eigenschappen en competenties voor. Ook zijn er velen die hetzelfde “leveren” (dienst, product) als jij. In Sineks termen: hetzelfde “Wat”. Het verschil zit het hem in het “Waarom”.
Als je dat toevoegt krijgt je profiel kleur.
Hoe en wat je doet met het “Waarom” op LinkedIn
- Maak een korte lijst van wat voor jou waardevolle zaken zijn om je voor in te zetten, voor LinkedIn gaat het dan om dingen die je (ook) zakelijk in wilt zetten. Heb je een ideaal wat je zou willen bereiken met je werk?
- Wat heb je aan eigenschappen, kennis en vaardigheden nodig om op weg te gaan naar je doel/ droom/ ideaal?
- Leg je lijstjes naast je alle dingen die je gedaan hebt: kan je als het ware aantonen dat je acties op weg naar je doel ook goed (genoeg) kunt om ze uit te voeren bij een werk- of opdrachtgever?
- Neem in je samenvatting je doel/ ideaal op en geef aan wat je daarmee voor een opdracht- werkgever kan betekenen
- Geef alleen toelichting bij werkervaring die relevant is voor het werk dat richting jouw ideaal gaat.
Voorbeeld
Een mooi voorbeeld is de onlangs overleden Ruud Snel. Als je alleen kijkt naar wat hij deed zeg je: hij kaarsenmaker. Maar zijn kaarsen krijgen meer kleur als je ook het hoe en het waarom erbij leest.
Hij wilde licht verspreiden. Hij was creatief, ondernemend, communicatief, sociaal, optimistisch en groot liefhebber van Utrecht. Hij maakte onder andere kaarsen in de vorm van de Domkerk en verkocht die in zijn eigen winkel. Een groot deel van de opbrengst ging naar minderbedeelden via zijn stichting Happy Heart Candles.