“Yuppen” en “Dinki’s” zijn met de crisis verdwenen, de “slashes” zijn nu in beeld: de mensen die in de koptekst van hun LinkedIn profiel meerdere termen hebben staan gescheiden door een | of een / .
Veelzijdig, veelkleurig of wanhopig?
De reacties van deelnemers aan LinkedIn workshops op zo’n slash koptekst zijn verdeeld: “dat is wel bont veelkleurig”, “dat is in het kort het profiel van een veelzijdig persoon”, “hoe wanhopig moet je zijn om zoveel in je koptekst te zetten”, “slim, meer kans op resultaat in een search”.
Focus ≠ 1 ding
Bij sommige lijkt het inderdaad wel een erg bonte verzameling die nauwelijks past in de 140 karakters van de koptekst. “Geen focus” is dan al snel het commentaar.
Maar de tijd dat Focus alleen maar gelijk stond aan 1 overkoepelende functienaam ligt achter ons. Functies zijn veelzijdiger geworden: naast je rol als specialist werk je ook in andere projecten en doe je administratieve taken die vroeger door een ander gedaan werden. Ook zelfstandigen en freelancers kunnen en willen vaak meerdere diensten en producten leveren.
Veelzijdig ≠ diarree
Sommigen slaan door naar het andere uiterste. Die lijken wel alles wat ze zouden kunnen doen ook in hun koptekst te zetten. Maar als je verder kijkt in het profiel staat er onvoldoende over wat zij bedoelen met hun koptekst en of zij ervaring hebben in die verschillende activiteiten.
Dat geeft dus evenmin een goed beeld wat je kan verwachten als werk- of opdrachtgever.
Profieltips voor “slashers”
- Maak een korte lijst van wat voor jou waardevolle zaken zijn, voor LinkedIn gaat het dan om dingen die je zakelijk in wilt zetten.
- Kan je die in resultaten voor een werk- of opdrachtgever benoemen? Wat heeft die eraan om jou voor die waardevolle zaken in te huren?
- Leg je lijstje naast je alle dingen die je gedaan hebt: kan je als het ware aantonen dat je die zaken ook goed (genoeg) kunt?
- Zoek gangbare woorden voor de zaken op je lijst, bij voorkeur in zelfstandig naamwoorden: dus liever “organisator” dan organiseren. LinkedIn geeft je voorbeelden van wat anderen in je branche gebruiken (bij wijzigen van koptekst)
- Voor je LinkedIn profiel:
neem je lijstje zelfstandig naamwoorden op in je koptekst
zet in je samenvatting per item wat je te bieden hebt voor een werk- of opdrachtgever
zet de ervaring die je hebt in je zaken bij je werkervaring.
Geen zin om in je eentje dit uit te vogelen? Misschien is een workshop of coaching wat voor je.