9 of hoger?? Liever een aanbeveling

score 9 of hoger is teveel

Een 9 of hoger, zou u dat willen geven bij het klanttevredenheid onderzoek dat u binnenkort van onze organisatie ontvangt?” Ook vandaag kreeg ik die vraag weer toen ik afrekende voor een geleverde dienst.  Nu ben ik over deze mensen en hun diensten zeer tevreden. Met plezier zou ik dat klanttevredenheid onderzoek  invullen  als ik niet moreel verplicht zou worden zo hoog te scoren. Een 9 of hoger is voor mij ongewoon, niemand is toch perfect?

Alleen goed bij onnatuurlijk hoge scores

De man vertelde erbij dat als ze niet een 9 of hoger scoren dat ze er door het hoofdkantoor op afgerekend worden: geen bonus,  wel vervelende verplichte cursussen.
Klantscores worden steeds vaker gebruikt bij beloning (en “maaregelen”)  voor medewerkers. En dan het liefste direct meetbare scores dus de hoeveelheid likes, het aantal sterren of een rapport cijfer. Gemakkelijk om bij te houden en schijnbaar objectief.
Daar kan je in je volgende nieuwsbrief of reclame mee voor de dag komen: “onze klanten scoren onze service met gemiddeld een 9,5…. “ Die cijfers zeggen weinig, er hangt geen kaartje aan waarom die hoge scores gegeven zijn, wat maakte die service dan zo goed?

LinkedIn endorsments

Ook LinkedIn geeft de mogelijkheid om een oordeel van anderen over jou op te nemen in je profiel. Gelukkig  zonder het toekennen van een rapportcijfer of sterren als overall score.
In het algoritme van LinkedIn spelen de vinkjes wel een rol: je krijgt de vaardigheden van anderen te zien die bij je eigen profiel passen.

Per vaardigheid kan je aanvinken of je die van toepassing vindt voor een ander, de onderschrijvingen of in het Engels, endorsments. Die vaardigheden geven al een wat concreter beeld van wie je bent, wat je te brengen hebt.

Aanbevelingen

Mooier is nog de mogelijkheid van aanbevelen;  dan schrijf je een kort stukje over hoe je iemand hebt ervaren. Die aanbevelingen geven kleur aan een profiel en zeggen zoveel meer dan een kaal opgekrikt cijfer.

Meer weten, zelf aan de slag?

Wil je zelf aan de slag met vaardigheden, aanbevelingen en de rest van je profiel?  Er is nog plaats bij mijn LinkedIn workshops.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *