Tips blog

Waarom LinkedIn ook goed is als je niet op zoek bent naar een andere baan

linkedin-scherm op smartponeKen je dat: ooit aandacht besteed aan het maken van een LinkedIn profiel uit en daarna niet zoveel meer mee gedaan?

Behalve voor werk zoeken en vinden heeft LinkedIn nog wat meer gebruiksgemakken. Hieronder heb ik een paar uitgewerkt:

Contacten leggen, netwerken

Op zoek naar mensen? Soms heb je ze al een keer ontmoet, maar andere keren heb je alleen van ze gehoord. LinkedIn is een goed hulpmiddel om mensen te vinden en te benaderen, zeker als zij al in je directe netwerk zitten of een contact zijn van mensen met wie jij gelinked bent. Door hun profiel te lezen heb je een goede indruk van wat mensen te bieden hebben. Andersom geldt dat ook, tenminste als je je profiel hebt bijgewerkt en ook dat laatste interessante project erop staat. Handig als voorbereiding op een gesprek.

Gegevens die actueel zijn

Als je interessante mensen spreekt wissel je nog wel eens visitekaartjes uit; dan weet je elkaar ook later weer te vinden. Met enig geluk komen de gegevens in je adresboek terecht en belandt het visite kaartje niet ongebruikt op een stapeltje.
Je LinkedIn contacten lijst is een andere vorm van adresboek: het heeft het grote voordeel dat de contactgegevens actueel zijn. Je kan je contacten onderverdelen in verschillende groepen door middel van tags en sinds enige tijd kan je ook bij de persoon zien wat voor contact je hebt gehad. linkedin-contact-geschiedenis
Je eigen contactgegevens actueel houden zorgt dat die andere interessante ook bij jou uit kunnen komen.

Kennis vinden en  delen

Nieuwsgierig naar hoe vakgenoten denken over een onderwerp, hoe andere organisaties iets doen? Je kan natuurlijk wachten op een volgend overleg met collega’s. Je kan ook via LinkedIn je vragen stellen of discussies volgen. Er zijn zo’n  2 miljoen groepen waar je lid van kan worden, met informatie en discussies over alle denkbare onderwerpen. Daarnaast heeft LinkedIn een enorme database van artikelen, presentaties (slideshares) en pagina’s van bedrijven. Ook daar is een schat aan informatie te vinden.

Toch ook nieuwsgierig naar andere banen?

Ja, ook daarvoor is LinkedIn een goed hulpmiddel: voor mobiele apparaten is er een aparte “jobs” app en op de webversie is er een apart hoofdstuk voor. Hoe je beter gevonden kan worden voor die mooie interessante banen leg ik je graag uit.

Meer weten over hoe jij LinkedIn handiger kan gebruiken? Kom naar een van mijn workshops.

10 minuten test voor LinkedIn profiel

tijd nemen voor reflectie
tijd nemen voor reflectie

Nu je nog zonder jas naar buiten kan, maar wel weer volop aan het werk bent, is het ook een mooi moment om je LinkedIn profiel even te checken of het “winterproof” is. In een minuut of 10 kom je al een heel eind.
Dan zien de mensen die jouw profiel zien ook echt wat voor jou nu belangrijk is en welke dingen je recent gedaan en bereikt hebt.

  1. Neem 10 minuten de tijd om te checken en waar nodig je profiel bij te werken, zorg dat je je aandacht erbij kan hebben.
  2. Ga naar profiel bijwerken / Edit profile en zorg dat het schuifje “Uw netwerk op de hoogte stellen / notify your network” in de rechterbalk op Nee staat en dus rood is.
  3. Lees de toelichting bij je huidige werkervaring: dekt de vlag nog de lading, staat bijvoorbeeld het resultaat dat je gehaald hebt met je laatste project erbij?
  4. Screen je samenvatting: is het duidelijk wat jij betekent en kan betekenen voor een contactpersoon, een potentiële opdrachtgever of een werkgever? Probeer het eens met “XXXX probleem kan ik helpen oplossen” in plaats van “ik ben een zus en zo persoon”
  5. Vervang een of meer veel op LinkedIn gebruikte woorden en termen door begrippen die ook of misschien wel nog beter bij jou passen. Wat de meest gebruikte woorden zijn? Kijk hier voor de lijst van 2016.

Je 10 minuten nog niet om?

  • Vergelijk je foto met je leukste (vakantie) foto van de afgelopen maanden: is dit hetzelfde gezicht? Als er wel erg veel ongewenste verschillen in zitten is het tijd om een nieuwe foto te laten maken.
  • Wanneer heb je voor het laatst voor iemand anders een aanbeveling geschreven? Met een kleine moeite doe je een collega of een dienstverlener een groot plezier. Open het profiel van je netwerklinkedin-send-message-plus-driehoekjecontact en klik op het  driehoekje naast het blauwe blokje. In het uitklap menu vind je recommend / aanbevelen.

Meer weten over hoe je meer kan halen uit LinkedIn?
Ook dit najaar geef ik workshops  waarin ik je verder help.

10 goede voornemens de vakantie?

IMG_4374 Cape wrath

Net terug van vakantie en dan hier nog heet en zomers. Veel buiten, lekker weg. Je was niet alleen fysiek weg maar vaak ook met onze gedachten weg van het alledaagse (werk)leven. Even geen stress van deadlines, geen 10 verschillende dingen die om onze aandacht vragen, geen gehaast.  En dan terug, weer werkend vraag je je af, of je nog opnieuw wil stappen in het leven van voor de vakantie??

Voornemens, wat veel wellicht?

Nee, is meestal het antwoord. En dan komen de goede voornemens: je niet meer laten opjagen, op tijd naar huis gaan. Aandacht hebben voor het thuisfront, meer bewegen. Je niet meer door baas of collega gek laten maken; meer leuke klussen doen en minder energie steken in vervelende klussen. Gezonder eten, nee zeggen tegen niet leuke vrije tijds bezigheden. En waarschijnlijk heb je nog zo wat op je lijstje staan.

Anders lopen op dezelfde weg, of andere weg inslaan?

Veel voornemens gaan over het anders aanpakken van hetzelfde werk: je neemt je voor om in dezelfde omgeving je net wat anders op te stellen en dingen net wat anders te doen, waardoor je het beter naar je zin hebt en het langer leuk blijft. Met andere woorden je gaat op dezelfde weg anders lopen.
Maar voor sommigen wordt het juist op vakantie duidelijk dat ze op de verkeerde weg bezig zijn.

Andere kant op

Zij komen terug naar huis met het voornemen het roer nog wat verder om te gooien; niet meer verder gaan op dezelfde weg, maar een loopbaanstap maken. Op zoek gaan naar ander werk. Alleen al het besluit om uit te kijken naar ander werk is vaak al een opluchting. Zeker als het samen gaat met het uitvoeren van die andere goede voornemens als goede balans houden tussen werk en privé.

Wegwijzerplaatje wegwijzer

Ander werk vinden én het uitvoeren van je goede voornemens gaat –helaas- niet helemaal vanzelf. Een loopbaanadviseur kan je een duwtje in de rug geven en als wegwijzer fungeren. Helder maken welke kanten je op wilt en kan, en je vervolgens in die richting op weg helpen.

Kennismaken met loopbaanadvisering? De week van 19 september is de week van de loopbaanadvisering, je kunt dan gratis kennismaken met een loopbaanadviseur. Kijk hier voor deelnemende loopbaanadviseurs op

Wellicht zien we elkaar in die week?

Vakantie! Lekker weg, ook van updates, post en telefoon?

IMG_4328 telefoon cel met brievenbusNog een paar weken buffelen voor de meeste mensen en dan vakantie periode. Even zelf weg en anders zijn er zoveel anderen weg dat je eindelijk toe gaat komen aan dat andere werk wat er al zolang ligt.  Want als het vakantieperiode is hoop je dat de inkomende berichtenstroom vanzelf minder wordt… Maar is dat zo?

Berichten blijven komen

Je wilt graag bijblijven dus je bent geabonneerd op digitale nieuwsbrieven, nieuwsgroepen, LinkedIn groeps meldingen, facebookmeldingen, whats app groepen en nog zo wat. Die nieuwsbrieven en updates gaan niet vanzelf met vakantie.

Selecteren van meldingen

De vakantie periode is een mooi moment om een schifting te maken in alle updates die automatisch binnenkomen. Niet alles wat er in de loop der tijd binnen is geglipt blijkt even waardevol voor jou te zijn. Sommige nieuwsbrieven leken interessant maar je neemt nooit tijd om ze te lezen. Andere lees je wel met enige regelmaat maar die wil j niet in je mail zien tijdens je vakantie.

Om op vakantie alleen dat te zien wat je op vakantie wilt zien:

  • “unsubscribe” van alle nieuwsbrieven, soms kan je opschorten voor een periode
  • maak een aantekening van die nieuwsbrieven die je ná je vakantie wel weer wilt ontvangen: noteer webadres en naam nieuwsbrief zodat je hem weer gemakkelijk terugvindt
  • Ga op LinkedIn naar je groepsmeldingen: Privacy & settings, Communications, e-mail frequency. Klik op “change” en scroll naar de op 1 na onderste: Group Updates. Hier kan je per groep aangeven waar je wel en geen notificatie van wilt hebben
  • Reserveer tijd in je agenda na je vakantie om je weer te abonneren op die dingen die echt interessant zijn voor je.

Sneller schiften?

Een snelle manier om te kijken welke nieuwsbrieven daadwerkelijk interessant voor je zijn is de cold turkey methode:

  1. “Unsubscribe” jezelf in de twee weken voor je vakantie bij alle binnenkomende nieuwsbrieven, updates etc
  2. Reserveer pas 4 weken na je vakantie een uur de tijd om na te gaan welke nieuwsbrieven je mist en abonneer je opnieuw alleen op die nieuwsbrieven en updates.

Zomer workshop?

Juist deze zomertijd gebruiken om up to date te komen? 14 juli is er een zomerworkshop Linkedin.
Of aan de slag met efficiënt omgaan met je informatie en tijd? Kijk dan bij Missing Link naar de open inschrijvingen.

Zomer APK voor je profiel

zonNog niets aan de hand, het is pas juni, de zomer vakantie duurt nog lang en per pas in augustus is duidelijk hoe het verder gaat met haar arbeidscontract. Het is verleidelijk om eerst al dat werk wat er nog ligt af te maken, eindelijk vakantie te vieren en dan wel weer te zien.  Kijken naar werk, CV maken,  profiel bedenken, komt wel….

Laat kansen niet liggen.

Je smartphone, je laptop, je auto, je fiets, het schilderwerk, van alles wordt regelmatig geUpdate of onderhouden, hoe zit dat met je eigen profiel?

APK voor je profiel

Slimmer met LinkedIn
Slimmer met LinkedIn

Waarom wachten met het bijhouden van je profiel totdat je echt op zoek moet naar ander werk? Als je je profiel regelmatig bijhoudt kost het weinig tijd en moeite. En de informatie die mensen over je vinden klopt weer.  “Ja maar…. Dan denken ze op mijn werk dat ik weg wil en word ik uitgerangeerd”. Nog een reden om het regelmatig een beetje bij te werken: een kleine onderhoudsbeurt.

Tips voor klein onderhoud

  1. Zet je update notifier uit voordat je je profiel bijwerkt
  2. Pas je samenvatting aan zodat er te lezen is wat jij nu een opdrachtgever / werkgever te bieden hebt
  3. Pas de toelichting bij je werkervaring aan: wat heb je recent gedaan waar je blij mee bent? Het liefst op het gebied wat je in je samenvatting genoemd hebt
  4. Check of je relevante trainingen, cursussen die je gedaan hebt ook op je profiel staan
  5. Vraag om een aanbeveling: met wie heb je recent samengewerkt die tevreden is over je werk? Trek de stoute schoenen aan en vraag of zij / hij bereid is om daarover iets te schrijven voor LinkedIn.

Toe aan groot onderhoud?

Of prettiger om samen met iemand aan je profiel te werken? Misschien is een workshop dan iets voor je. Nu ook een zomer workshop op 14 juli.

 

6 tips voor je loopbaan bij lente zon, vakantie en goede voornemens

Heerlijk weer en dat in de meivakantie;  veel buiten, lekker weg. Niet alleen fysielentek weg maar ook los van je werk, weg van het alledaagse (werk)leven. Even geen stress van deadlines, geen 10 verschillende dingen die om onze aandacht vragen, geen gehaast.  En dan zittend op je vakantiestoel vraag je je af, of je nog wel terug wilt naar het leven van voor de vakantie??

Voornemens

Nee, is meestal het antwoord. En dan komen de goede voornemens: je niet meer laten opjagen, op tijd naar huis gaan. Aandacht hebben voor het thuisfront, meer bewegen. Je niet meer door baas of collega gek laten maken; meer leuke klussen doen en minder energie steken in vervelende klussen. Minder vastgeklonken aan je telefoon, en waarschijnlijk heb je nog zo wat op je lijstje staan. Liefst allemaal te realiseren vóór de zomervakantie.

Het oude liedje?

Terug in je huis en op je werk is valt het niet mee om ook daadwerkelijk aan de slag te gaan met die goede voornemens. Voor je het weet zit je weer in hetzelfde schuitje als voor die mooie meivakantie. Wat wilde je ook al weer anders? Nou ja, een andere keer nog maar eens goed over nadenken, eerst moet dit af en dat gedaan.

Maar dan met andere wijs!

Hoe verleidelijk het ook lijkt als je vrij hebt met dit heerlijke weer, meestal lukt het niet om in één keer veel dingen te veranderen, zeker niet als je het alleen wilt doen. Kleine stappen, met een helder realistisch doel voor ogen lukken beter, ook al is het minder sexy. Hetzelfde liedje maar de wijs net wat anders, of een net wat andere tekst op dezelfde wijs.

Paar tips om direct aan de slag te gaan

  1. Neem een kwartier maximaal de tijd en schrijf onder elkaar dingen op die je wilt veranderen
  2. Kies er één uit
  3. Beschrijf waarom je dat anders wilt en wat je met de verandering wilt bereiken?
  4. Wat is een kleine stap (in tijd max een half uur) die je deze week kan zetten op weg naar die verandering? Plan die stap in: beschrijf concreet wat je gaat doen. Wanneer, wat precies, met wie, én met welk doel.
  5. Weet je direct al andere stapjes? Zet ze in je agenda. Is die al (te) vol met andere zaken? Bedenk dan goed welke actie voor jou nu belangrijker is om te doen en vind voor de minder belangrijke actie een alternatief.

6.   Het roer nu drastischer om

Zijn je voornemKromme Rijn lente_1413ens groter dan dit? Wil je het roer drastisch omgooien? Tijd voor een loopbaan APK; loopbaanadvies helpt je de juiste stappen te bedenken én te zetten! Dan ga je ook daadwerkelijk op weg.

 

Je bent welkom voor een oriënterend gesprek: je kan me mailen voor een afspraak.

Privacy en gevonden willen worden

weet het niet meer

Je hebt iets moois te bieden en wil graag dat anderen dat zien en afnemen. In een notendop waar het om gaat in marketing en bij solliciteren. Hoe meer geïnteresseerde mensen het zien en ons kunnen vinden, hoe beter het is.

Tegelijkertijd zijn we gesteld op onze privacy al was het alleen maar omdat je niet bestookt wil worden met spammail of vragen over je uitgaven patroon.

Je gegevens in de aanbieding

“gratis” accounts bij LinkedIn, Facebook etc. kunnen alleen maar gratis zijn als ergens anders geld vandaan komt. En een deel van het geld komt van verkoop van gegevens die deelnemers zoals jij en ik die hebben ingevuld. Zolang heel veel gegevens bij elkaar geveegd worden is er niet zoveel aan de hand: dan kan je er als koper uit afleiden dat hoeveel accountants er wonen in Noord Holland, maar je weet niet om welke mensen het gaat.
En zolang jij maar goed uitkijkt met wat je op Social media zet komt het wel goed, toch?

Samen zullen we alles delen

Ja natuurlijk, begint het bij goed bedenken wat je op social media zet, wat je via internet doet en waar je social media voor gebruikt.
Steeds vaker wordt het je gemakkelijk gemaakt om je op een website of bij een app te registreren met je LinkedIn of Facebook account. registreren met LinkedIn of facebookGaat snel en simpel, je hoeft niet nóg een wachtwoord en inlognaam te onthouden. De programma’s delen de gegevens. En dat is het puntje waar je misschien niet bij stil gestaan hebt; LinkedIn krijgt meer gegevens van je dan jij zelf in LinkedIn hebt ingevuld.

Ogen open

Je kunt via de instellingen van programma’s zelf bepalen wat er met je gegevens wel en niet mag gebeuren. De privacy en instellingen pagina bij LinkedIn krijgt nu ook bij de Nederlandse accounts langzamerhand een nieuw jasje.
Sebastiaan Hagel heeft op Frank Watching een goed blog over geschreven: “5 privacy instellingen die je ogen openen

Samen bedenken wat je wel en niet op LinkedIn zet en welke instellingen je gebruikt? Kom naar een workshop!

Tips LinkedIn voor (niet) Amsterdammers

verbindingen in stadLinkedIn herbergt een schat aan informatie: van jou en al die andere gebruikers. Als je die informatie filtert en analyseert kan je er veel mee. Een werkgever kan zoeken naar een werknemer met ideale kennis en ervaring, een bedrijf kan zoeken naar een vestigingsplek waar veel mensen zijn met de goede vaardigheden.

Overheid en LinkedIn

Die enorme databank is niet alleen interessant voor commerciële organisaties. Overheden hebben ook baat bij het gebruik ervan om hun beleid te maken. Zo gaat de gemeente Amsterdam nu gestructureerd gebruik maken van LinkedIn gegevens om werk en werkzoekenden beter te matche, zie het artikel in P&O actueel.

Als dan blijkt dat er in Amsterdam groot tekort is aan mensen met Big data skills, maar deze wel in Oost Groningen te vinden zijn, kan het zomaar dat die oost Groningers opeens Amsterdam promotie langs zien komen. Of dat er een aparte opleiding Big data opgezet wordt in Amsterdam.

Garbage in => garbage out

En net zoals bij alle analyses en cijfers geldt ook hier dat de input en dat zijn hier de individuele LinkedIn profielen en geposte vacatures, van goede kwaliteit moet zijn. Die moeten wel weergeven wat er daadwerkelijk is en wat er gezocht wordt.

Tips voor jou, Amsterdammer of niet:

  1. Zorg dat jouw (werk) talenten vindbaar zijn binnen LinkedIn: heb je ze benoemd met vindbare woorden? Staan ze vaak genoeg in je profiel?
  2. Maak helder in je profiel wat je te bieden hebt: waar wil je voor benaderd worden? Als je uitgekeken bent op projecten leiden en meer wilt adviseren dan moet er meer “adviseur” en “adviseren” in je profiel staan dan “projectleider” en “projectmatig werken”.
  3. Zet de goede locatie in je profiel: wil je niet in Amsterdam werken omdat je het in Zuid Limburg naar je zin hebt, zet dan Zuid Limburg als je locatie en niet Nederland. Andersom: als je bereid bent om in heel Nederland te werken, beperk je dan niet door je woonplaats als locatie op te nemen.
  4. Unieke vaardigheden? Check je “skills”/ Vaardigheden” op LinkedIn; staan er veel populaire vaardigheden in?  Heb je dan nog andere, minder algemeen gedeelde, vaardigheden die jouw profiel kunnen inkleuren?

 

Jouw Waarom en LinkedIn

Ben jijdomtoren 2 kaarsen 20151207_210701 ook creatief, georganiseerd en effectief? En heb je het vermeld in je LinkedIn profiel? Je bent niet de enige; het zijn de drie meest gebruikte woorden op LinkedIn. Je beschrijft ermee in ieder geval Hoe je dingen doet. Heb je het ook over het Waarom?

The Why

Alweer een paar jaar terug introduceerde Simon Sinek (te zien op you  tube met zijn Ted talk ) zijn Gouden Cirkel met in het middelpunt “Het Waarom”. Zijn stelling is dat je mensen – en werkgevers en opdrachtgevers zijn ook net mensen- boeit, raakt en voor je interesseert door jouw “Waarom” . Pas daarna wordt het voor hen interessant hoe je dingen doet (het “Hoe”) en wat je doet.

Waar je je bed voor uitkomt

Voor het een zet je met plezier al je creativiteit en georganiseerdheid in terwijl je voor iets anders dat niet doet. Waar zit het verschil? Dat zit in het “waarom”; dat gaat niet over wat je wilt bereiken door je acties (zoiets als geld verdienen), maar over wat je drijft, wat wezenlijk van waarde voor je is.

Het verschil

In die 6 miljoen Nederlandse LinkedIn profielen komen veel dezelfde vaardigheden, eigenschappen en competenties voor. Ook zijn er velen die hetzelfde “leveren” (dienst, product) als jij. In Sineks termen: hetzelfde “Wat”. Het verschil zit het hem in het “Waarom”.
Als je dat toevoegt krijgt je profiel kleur.

Hoe en wat je doet met het “Waarom” op LinkedIn

  1. Maak een korte lijst van wat voor jou waardevolle zaken zijn om je voor in te zetten, voor LinkedIn gaat het dan om dingen die je (ook) zakelijk in wilt zetten. Heb je een ideaal wat je zou willen bereiken met je werk?
  2. Wat heb je aan eigenschappen, kennis en vaardigheden nodig om op weg te gaan naar je doel/ droom/ ideaal?
  3. Leg je lijstjes naast je alle dingen die je gedaan hebt: kan je als het ware aantonen dat je acties op weg naar je doel ook goed (genoeg) kunt om ze uit te voeren bij een werk- of opdrachtgever?
  4. Neem in je samenvatting je doel/ ideaal op en geef aan wat je daarmee voor een opdracht- werkgever kan betekenen
  5. Geef alleen toelichting bij werkervaring die relevant is voor het werk dat richting jouw ideaal gaat.

Voorbeeld

Een mooi voorbeeld is de onlangs overleden Ruud Snel. Als je alleen kijkt naar wat hij deed zeg je: hij kaarsenmaker. Maar zijn kaarsen krijgen meer kleur als je ook het hoe en het waarom erbij leest.

Hij wilde licht verspreiden. Hij was creatief, ondernemend, communicatief, sociaal, optimistisch en groot liefhebber van Utrecht. Hij maakte onder andere kaarsen in de vorm van de Domkerk en verkocht die in zijn eigen winkel. Een groot deel van de opbrengst ging naar minderbedeelden via zijn stichting Happy Heart Candles.