Tips blog

7 antwoorden op de vraag “Hoe was je vakantie?”

En wat het zegt over wat jij belangrijk vindt in je leven en werk, wat je graag zou willen.

Vakantie

Het is er weer: het begin na de vakantie. De top 1 vraag bij het koffieapparaat deze weken is “hoe was je vakantie?”.
Welk verhaal vertel jij over die weken uit de dagelijkse routine van werk?

  1. Ja heerlijk, lekker een paar weken weggeweest.
    (en je denkt: ik was het hier beu, en heb genoten van een paar weken volstrekt niet denken aan werk en de mensen op mijn werk. Ik zou wel vaker los willen zijn van dat alles)
  2. Lekker gewandeld, gefietst, met een kano de rivier af
    (en je denkt: nu weer de hele dag binnen op een stoel, weinig bewegen en weer moe en duf worden. Ik zou dat fitte gevoel wel vast willen houden)
  3. De kinderen hebben genoten
    (en je vraagt je af wat je er zelf van vond. Je zou wel weer eens iets willen doen waar jij zin in hebt)
  4. Wat een gedoe, ben blij dat we weer aan de slag kunnen
    (en je denkt: thuis is geen thuis meer, zeker niet als we de hele dag om elkaar heen hangen)
  5. Was gaaf, een heel andere cultuur zien
    (en je denkt: help nu weer de sleur en routine van elke dag in. Ik zou wel willen dat hier ook wat meer afwisseling was)
  6. Gezellig samen dingen doen
    (en je denkt: ook door het jaar heen rust en tijd voor partner en gezin zou wel fijn zijn)
  7. Heerlijk rustig, weinig gedaan
    (en je denkt: wat was dat lekker geen gehaast, geen gedoe, rust in mijn hoofd. Dat zou ik wel vaker willen)
  8. Schitterend weer!
    (en je denkt: anderen hebben allemaal spectatulaire dingen gedaan, en ik niets. Ik zou wel eens wat anders willen dan telkens weer hetzelfde)

Herken je je? En heb je voornemens om dingen anders aan te pakken?

Schrijf voor jezelf eens uit hoe het leven eruit zou zien als je zou doen wat je zou willen. Misschien brengt het je op ideeën die je direct zonder veel moeite kan uitvoeren!

25 mei AVG: Coaching is vertouwelijk

25 mei is voor veel organisaties een snel naderende deadline: dan wordt de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) van kracht. De wet die regelt hoe met persoonsgegevens en -data omgegaan moet en mag worden. Niet alleen grote bedrijven als Google, Facebook en wellicht jouw werkgever, hebben hier mee te maken.

Iedere organisatie die gegevens krijgt, heeft, verwerkt heeft niet alleen een morele verplichting om daar zorgvuldig mee om te gaan maar ook de wettelijke verplichting. Zo ook mijn eenmanszaak. Als (loopbaan) coach krijg ik persoonlijke informatie van mensen. Zorgvuldig omgaan met die informatie en je gegevens is voor mij van zelfsprekend.

Coachinggesprekken zijn vertrouwelijk

Je naam, je e-mail adres, een CV waar je feedback op wilt, je voorbereiding op een gesprek etc. Vertrouwelijkheid en zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens zijn voor mij belangrijke uitgangspunten, pijlers waarop mijn manier van werken is gebouwd.

De invoering van de AVG is voor mij de aanleiding geweest om expliciet te maken hoe ik omga met de gegevens die ik krijg. En om mijn archief te checken of ik mij ook houd aan mijn eigen voornemen. Het expliciet maken heb ik gedaan door op 1 A4 te beschrijven wat ik doe met de gegevens die ik krijg, waar en hoe lang ik die bewaar en of anderen er toegang toe hebben.

AVG omgang gegevens beschrijving

Wie nodig ik uit?

Die vraag krijg ik vaak bij LinkedIn workshops. En dat is een belangrijke vraag. LinkedIn is een zakelijk netwerk. Een netwerk bestaat per definitie uit connecties. Maar wie dan? En hoe dan? Dat blijft puzzelen en afwegen. Hieronder een paar handvatten en tips:

1. Verschil “Volgen” en “Linken”

LinkedIn kent twee soorten van verbindingen: connecties en volgers.
Een connectie is iemand met wie je met beider toestemming gelinked bent. Je ziet elkaars updates en kunt van elkaar meer zien dan het publieke profiel deel.
Van een Volger zie je niet de updates en een volger ziet alleen je publieke profiel. De volger ziet wel jouw updates.
Een volg relatie is dus eenzijdiger dan een relatie met een connectie.

2. Volg interessante mensen die niet persoonlijk kent

Op LinkedIn worden veel interessante artikelen en updates gedeeld. Als iemand die je niet kent vaker dingen post die voor jou interessant zijn, kun je die persoon volgen. Dan krijg je zijn of haar updates in je tijdlijn te zien. Ga naar het profiel van degene die je wilt volgen, klik op “meer” in het introductie vak en je kunt kiezen voor “volgen”.

3. Link met mensen die je kent

Nodig mensen met wie je zakelijk te maken hebt en die met jou te maken hebben uit om te linken. Door gelinked te zijn kun je elkaar makkelijk vinden elkaars updates zien en ook van elkaar de niet publieke delen van het profiel.

4. Maak uitnodiging persoonlijk

Door een persoonlijke uitnodiging maak je duidelijk waar je iemand van kent en waarom je denkt dat gelinked zijn voor jullie beide een meerwaarde heeft.
Het kost iets meer moeite, dan alleen op de knop maak connectie klikken. Je moet naar het profiel toe, klik op “connectie maken” en kies dan voor “Bericht toevoegen” om de uitnodiging persoonlijk te maken.

5. Bepaal wat connecties en publiek kan zien van je

Bij de instellen kun je precies aangeven wie wat kan zien van je. Met de nieuwe privacy wetgeving op komst heeft LinkedIn hier nog meer instelmogelijkheden toegevoegd. Loop alle instellingen weer een keer na, met name die onder het tabblad Privacy, om zeker te zijn dat alleen zichtbaar is wat jij wilt dat zichtbaar is.

Wil je graag een keer goed naar je profiel kijken? Maak een afspraak voor een LinkedIn pitstop en ik help je graag.

van tekst naar beeld: 6 tips

Een oud spreekwoord zegt al dat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden. Op internet is de verschuiving van woorden naar beelden goed merkbaar. Facebook geeft nu expliciet meer aandacht aan filmpjes op een profiel en bij de updates van LinkedIn kun je kiezen uit het delen van een foto, een video of een artikel.

Video solliciteren

Video’s zijn niet alleen in gebruik voor updates. De blogs hebben gezelschap gekregen van de vlogs. Ook bij werving en selectie wordt steeds meer gebruik gemaakt van beeld naast een traditionele vacatureteksten  en CV. Een filmpje van de afdeling waar de vacature is en aan de andere kant de vraag om een korte video pitch van jezelf in te sturen of te maken op de website van de organisatie.

6 tips om het zelf uit te proberen

Ben je niet gewend om je zelf op film te presenteren? Dat ben  ik ook niet nog niet echt. Ermee oefenen en voor de lol een aantal pitches opnemen helpt om er vertrouwd mee te raken.

Hier volgen een paar tips om het uit te proberen:

  1. Schrijf de tekst die je wilt zeggen uit, en oefen die voldoende hardop zodat je het kunt vertellen zonder voor te lezen.
  2. Houd het kort: in 1 minuut kun je veel zeggen
  3. Zet je camera / smartphone op een statief en vraag iemand anders om het te bedienen: het is prettiger als jij beweegt in beeld dan wanneer het beeld om je heen beweegt.
  4. Zoek een rustige achtergrond, doe een test filmpje en kijk of je er goed op staat: groeien er geen planten uit je hoofd, staan de kinderfoto’s niet hinderlijk in beeld, is je kleding de goede kleur, zit je haar zoals jij dat wilt etc.
  5. Zorg dat je verstaanbaar bent: praat rustig, duidelijk en goed gearticuleerd. Laat korte stiltes vallen.
  6. Enthousiasme mag; oefen net zo lang totdat het natuurlijk voelt op je verhaal voor de camera te doen. Het is misschien spannend om jezelf te filmen met als gevolg dat je stijf en verkrampt je verhaal doet. Een ontspannen praatje en plaatje is veel interessanter om naar te kijken.

 

7 tips voor effectief werken voor kerst en erna

Ook een dubbel gevoel deze laatste werkweek voor kerst? Gezellige kerstbijeenkomsten maar Help! er moet nog een hele hoop werk af.

Hier een paar tips om dit jaar tot een goed einde te brengen (en volgend jaar goed te beginnen!)

 

  1. Bepaal wat moet er echt af moet deze week en wat dit voor jou aan acties betekent? Zijn er niet toch zaken die tot volgend jaar kunnen wachten en / of acties die je aan iemand anders kunt vragen?
  2. Deel je acties op in kleine behapbare brokken, bepaal hoeveel tijd je nodig hebt per deel.
  3. Neem een half uur om een realistische planning te maken: op welke dag en tijd werk je aan welke (deel) actie? Je plant alleen binnen werktijd. Alles wat er niet in past moet dus opschuiven naar een ander moment, gedelegeerd aan iemand anders of overgeslagen.
  4. In de planning neem je voldoende ruimte tussen je acties: minimaal 1,5 uur per dag houd je vrij voor onverwachte klusjes, dingen die uitlopen en onverwachte acties als een kerstkoffie etc.
  5. Werk op tijd: houd je aan de tijd die je in je planning hebt opgenomen, desnoods met een herinnering via je pc.
  6. Zet je e-mail meldingen en telefoon uit als je aan een klus bezig bent: zo kan je geconcentreerder werken en is het werk sneller en gemakkelijker gedaan.
  7. Zorg voor voldoende nachtrust: het doet wonderen voor je concentratie en helder denken waarmee je sneller beter werk aflevert.

Goede dagen en de beste wensen voor een gezond en effectief 2018.

Wil je in 2018 nu echt aan de slag met het inperken van de stress en drukte? Kijk eens bij Missing Link voor workshops en trainingen.

5 tips om relaxed aan de slag te gaan

De files zijn weer als vanouds, de trein is overvol en dat is je Inbox ook. Het stress monster is alweer te zien aan de horizon…
Hieronder vijf tips om juist nu (weer) toe te passen zodat je dat vakantiegevoel vast houdt.

  1. Doe 1 ding tegelijk
    En je mist niets. Aandacht geven aan meer dingen tegelijk kan niemand. Erger nog: wat je dan tegelijk wilt doen, doe je slechter en langzamer dan wanneer je het na elkaar doet. Dus vergader en voer overleg met je volle aandacht en kijk  later naar die mail en meldingen op je telefoon.
  2. Neem die lunchpauze
    Zonder pauze doorwerken lijkt tijdswinst maar is het niet. Het is net alsof je zonder rust een wedstrijd speelt; de 2e helft gaat slechter. Die kans om anderen te zien en rustig te eten laat je toch niet lopen?
  3. Houd je (digitale) bureau opgeruimd
    Mis je vaak overzicht of ben je lang op zoek naar dat ene berichtje?  Als je elke dag zorgt voor een opgeruimd bureau, een goed georganiseerd archief en een lege Inbox is dat verleden tijd.
  4. Beweeg
    Juist die kleine beetjes maken het verschil:  neem het bureau dat het verst van de koffiemachine staat, neem de trap voor die ene etage ipv de lift, zet je auto verder weg, loop naar een collega toe in plaats van haar te appen… Heb jij nog meer tips om van je stoel te komen? Ik hoor ze graag.
  5. Leg je telefoon vaker weg en zet meldingen uit
    Reguleer je afleidingen. Stel de meldingen op je telefoon goed in, met name de geluidssignalen. Leg je telefoon vaker weg als je aan het werk bent. Het helpt om je werk beter en sneller af te krijgen.

Kijk je liever samen met iemand naar hoe je zonder stress en met meer plezier kunt werken? Ik maak graag kennis met je. Met een vrijblijvend gesprek weet je wat ik voor je kan betekenen. Een afspraak is zo gemaakt.

In 5 minuten een optimaal profiel in de nieuwe LinkedIn lay- out

in 5 minuten optimaal profiel

Heb je ook een nieuwe lay out gekregen van LinkedIn? Je foto staat opeens links op de homepage en de knoppen bovenin zijn veranderd: een opfrisbeurt van de lay out en een aantal functies die langzamerhand bij heel LinkedIn Nederland te vinden is.

Tevreden  met je inhoud?
Was je net blij met de inhoud van je profiel zoals het was? Dat is mooi!

Met 5 minuten en de volgende 3 tips zorg je dat het ook  in de nieuwe lay out optimaal naar voren komt.
Niet helemaal tevreden? Volg een workshop en kom met een mooi profiel ervandaan.

  1. Foto:
    LinkedIn heeft zelf een uitsnede gemaakt van je profiel foto.

    naar profiel bewerken door op foto te klikken

    Als je het anders wilt ga je naar profiel bewerken door links op foto te klikken, wacht tot het profiel bewerken scherm geladen is en klik dan nogmaals op je foto.
    “opslaan” als je klaar bent.

  2. Introductie: het visite kaartje dat bovenaan je profiel verschijnt.
    Hier kom je als je je foto hebt bewerkt of door op het potloodje naast je foto te klikken. In dit scherm is het simpel om je kopregel te wijzigen, de gewenste huidige functie bovenaan te zetten én het opleidingsinstituut te kiezen wat je zichtbaar wilt hebben.
    NB onderaan het scherm vind je de mogelijkheid “nee, stel mijn netwerk niet op de hoogte”. Daarmee komt niet elke profiel wijziging als update in je tijdlijn.

    Netwerk niet op hoogte stellen
  3. Samenvatting
    Staat het belangrijkste in de bovenste 2 regels? Alleen die 2 zijn namelijk direct te zien in je profiel. Voor de rest moet worden doorgeklikt. Wel zo mooi als die 2 regels je profielbezoekers nieuwsgierig maken naar de rest.
    Met de nieuwe lay-out zijn er nieuwe mogelijkheden gekomen en ook functies verdwenen. Voor netwerken, gevonden worden voor interessant werk en  solliciteren kan dit gevolgen hebben. Wil je weten wat dat betekent voor jouw profiel en jouw gebruik van LinkedIn? Kijk eens op mijn site voor workshops of  mail me voor meer informatie.

Voorjaar schoonmaak?

Buiten is het mooi lenteweer en het lijkt wel er voorjaar schoonmaak kriebels in de lucht zitten. De bezem erdoor! Van alles wordt opgeruimd en opgefrist. En het is besmettelijk: ook je werk, je sport en andere bezigheden ontkomen er niet aan.

Je werk

Nieuwe ideeën, nieuwe projecten, andere collega’s? Of ben je nog radicaler in je opruiming en ga je op zoek naar een andere baan?

De bezem door je profiel?

Het is ook een mooi tijd om je cv en profiel op te frissen. Een paar tips:

  1. Maak een pdf van je LinkedIn profiel (in een nieuwe lay out klik je op je foto links in beeld om bij profiel bewerken te komen en dan op de drie … . In een oude lay out kan je bij profiel bewerken e kiezen voor een PDF maken door naast “profiel weergeven” op het driehoekje te klikken)
  2. Bekijk je eigen profiel op die PDF als ware het een CV van iemand anders: is het duidelijk wat je nu doet en wilt doen aan werk? Is het voor een lezer in een oogopslag helder?
  3. Ga schrappen, eerst op papier: voeg oude functies bij je werkervaring samen, kort lange beschrijvingen in, kijk of je je samenvatting beknopter kan maken.
  4. Schrijf je samenvatting opnieuw; zo kort en bondig mogelijk wat jij voor een werkgever of opdrachtgever kan betekenen.
  5. Laat het even rusten; als je na een dag of zo nog tevreden bent over je opfrisbeurt, wijzig dan je LinkedIn profiel online. En ….
  6. Zet je activiteiten melding uit als je je profiel wijzigt; die heet in het Nederlands nu “profiel wijzigingen delen”. Zorg dat dat op “nee”staat. In de nieuwe lay out staat de keuze telkens onderaan in beeld.

Samen is leuker

Je eigen profiel met andere ogen bekijken is leuker als je het samen met anderen kan doen. Je kan sparren met mij over wat je wilt en hoe je daar komt. Ook kan je een van mijn LinkedIn workshops volgen. De data ervan staan online 

9 of hoger?? Liever een aanbeveling

score 9 of hoger is teveel

Een 9 of hoger, zou u dat willen geven bij het klanttevredenheid onderzoek dat u binnenkort van onze organisatie ontvangt?” Ook vandaag kreeg ik die vraag weer toen ik afrekende voor een geleverde dienst.  Nu ben ik over deze mensen en hun diensten zeer tevreden. Met plezier zou ik dat klanttevredenheid onderzoek  invullen  als ik niet moreel verplicht zou worden zo hoog te scoren. Een 9 of hoger is voor mij ongewoon, niemand is toch perfect?

Alleen goed bij onnatuurlijk hoge scores

De man vertelde erbij dat als ze niet een 9 of hoger scoren dat ze er door het hoofdkantoor op afgerekend worden: geen bonus,  wel vervelende verplichte cursussen.
Klantscores worden steeds vaker gebruikt bij beloning (en “maaregelen”)  voor medewerkers. En dan het liefste direct meetbare scores dus de hoeveelheid likes, het aantal sterren of een rapport cijfer. Gemakkelijk om bij te houden en schijnbaar objectief.
Daar kan je in je volgende nieuwsbrief of reclame mee voor de dag komen: “onze klanten scoren onze service met gemiddeld een 9,5…. “ Die cijfers zeggen weinig, er hangt geen kaartje aan waarom die hoge scores gegeven zijn, wat maakte die service dan zo goed?

LinkedIn endorsments

Ook LinkedIn geeft de mogelijkheid om een oordeel van anderen over jou op te nemen in je profiel. Gelukkig  zonder het toekennen van een rapportcijfer of sterren als overall score.
In het algoritme van LinkedIn spelen de vinkjes wel een rol: je krijgt de vaardigheden van anderen te zien die bij je eigen profiel passen.

Per vaardigheid kan je aanvinken of je die van toepassing vindt voor een ander, de onderschrijvingen of in het Engels, endorsments. Die vaardigheden geven al een wat concreter beeld van wie je bent, wat je te brengen hebt.

Aanbevelingen

Mooier is nog de mogelijkheid van aanbevelen;  dan schrijf je een kort stukje over hoe je iemand hebt ervaren. Die aanbevelingen geven kleur aan een profiel en zeggen zoveel meer dan een kaal opgekrikt cijfer.

Meer weten, zelf aan de slag?

Wil je zelf aan de slag met vaardigheden, aanbevelingen en de rest van je profiel?  Er is nog plaats bij mijn LinkedIn workshops.